فعالسازی چاکرای سوم برای قدرت درونی و تقویت سیستم هاضمه

چاکراهای اصلی بدن

قبل از بحث درباره فعالسازی چاکرای دوم باید بدانید که بدن ما هفت چاکرای اصلی و چندین چاکرای فرعی دارد. چاکراهای اصلی بدن به‌صورت زیر هستند:

چاکرای ریشه، بارنگ قرمز که در بخش تحتانی و نزدیک به نشیمن‌گاه قرار گرفته است. چاکرای دوم که چاکرای خارجی نام دارد و زیر ناف قرار گرفته است و به رنگ نارنجی نشان داده می‌شود.

چاکرای سوم، چاکرای خورشیدی نام دارد و بالاتر از ناف قرار گرفته است و رنگ معرف آن زرد است.

چاکرای چهارم، چاکرای قلب است و درست بین قفسه سینه قرار گرفته است. رنگ چاکرای قلب، سبز است.

چاکرای پنجم، چاکرای گلو نام دارد. رنگ آن ارغوانی است و درست در کنار غده تیروئید قرار گرفته است.

چاکرای ششم، چشم سوم نام دارد. چشم سوم بنفش‌رنگ است و در پیشانی قرار گرفته است.

چاکرای هفتم هم چاکرای تاج نام دارد. چاکرای هفتم در سر ما قرار گرفته است و رنگ آن سفید است.

 

فعالسازی چاکرای سوم:

دوست ندارید قبل از آنکه بدانید فعالسازی چاکرای سوم چطور انجام می‌شود، کمی از خصوصیات چاکرای سوم بدانید؟ اگر جوابتان مثبت است، کمی خصوصیات این چاکرا را باهم بررسی می‌کنیم.

عنصر اصلی چاکرای سوم، آتش است. آتش به معنای قدرت درونی و تقویت سیستم هاضمه است.

رنگ چاکرای سوم، زرد است. زردی مانند رنگ خورشید.

چاکرای سوم در زبان سانسکریت به مانیپورا معروف است. مانیپورا به معنای گوهر درخشان است. این چاکرا چند انگشت بالاتر از ناف و در ناحیه دیافراگم قرار گرفته است. هندوها معتقدند که چاکرای خورشیدی منبعی عظیم از قدرت شخصی است و بر عزت نفس، جنگجویی و قدرت تغییر تأثیرگذار است.

چاکرای سوم به خاطر قرارگیری در محل دستگاه گوارش، بر فرآیند هاضمه و متابولیسم بدن هم تأثیر می‌گذارد.

وقتی احساس اعتمادبه‌نفس می‌کنید یا حس قدرتمند و هدفمند بودن دارید، یعنی چاکرای سوم شما باز و سالم است. در صورت عدم تعادل در فعالیت چاکرای سوم عزت‌نفس پایینی را تجربه خواهید کرد و ممکن است در تصمیم‌گیری و تغییر شرایط مشکلات زیادی را تجربه کنید.

 

تقویت و فعالسازی چاکرای سوم

وقتی آرزوها، اهداف و مقاصد مشخصی دارید، می‌توانید برای دستیابی به آن‌ها قدم بردارید و برنامه‌ریزی کنید. هر قدم کوچکی که برای دستیابی به اهداف بزرگ برمی‌دارید، می‌تواند به تقویت چاکرای سوم شما کمک کند. درواقع مهم‌ترین و اولین کاری که باید برای فعالسازی چاکرای سوم بردارید این است که اهداف و مقاصد مشخصی داشته باشید. به‌غیراز این، می‌توانید برای فعالسازی چاکرای سوم توصیه‌های زیر را انجام دهید.

 

نور آفتاب

نور آفتاب تأثیر زیادی بر چاکرای سوم دارد. برای اینکه فعالیت چاکرای خورشیدی را به حد مطلوبی برسانید، خودتان را در مقابل نور آفتاب قرار بدهید. دستانتان را از هم بازکنید، چشم‌هایتان را ببندید و اجازه بدهید که انرژی آفتاب چاکرای خورشیدی‌تان را فال کند و به آن انرژی ببخشد.

استفاده از رنگ زرد

اگر مطالب مربوط به چاکراها را دنبال کرده باشید، حتماً می‌دانید که چقدر رنگ‌های مربوط به هر چاکرا روی سطح فعالیت آن‌ها تأثیرگذار است. همان‌طور که می‌دانید چاکرای سوم، از رنگ زرد انرژی می‌گیرد. به همین دلیل خوب است که برای فعالسازی چاکرای سوم از رنگ زرد و طلایی زیاد استفاده کنید. گل‌های زرد مانند آفتابگردان تأثیر زیادی روی سطح فعالیت چاکرای خورشیدی دارد. یادتان نرود که چند دست لباس زرد در کمدتان داشته باشید.

 

استفاده از عنصر آتش

عنصر انرژی‌بخش چاکرای سوم، آتش است. به همین دلیل خوب است که برای فعالسازی چاکرای سوم از انرژی آتش کمک بگیرید. سعی کنید نزدیک شومینه بنشینید و از شمع در محل کار و اتاق‌خوابتان استفاده کنید. نور شمع تأثیر زیادی در چاکرای سوم خواهد داشت.

تکرار حرف O

تکرار حرف انگلیسی O باعث تحریک چاکرای سوم می‌شود. می‌توانید برای تحریک چاکرای خورشیدی، درحالی‌که نشسته‌اید نفس عمیق بکشید و هنگام خروج بازدم حرف o را تلفظ کنید. حداقل ۵ دقیقه این تمرین را انجام دهید.

گرما

فعالیت چاکرای خورشیدی تحت تأثیر گرما افزایش خواهد یافت. سعی کنید خودتان را گرم نگه دارید. مخصوصاً در زمستان‌ها خوب است که از سونای بخار برای گرم نگه داشتن خودتان و تنفس سلول‌های پوستتان استفاده کنید. این کار تأثیر مطلوبی بر فعالسازی چاکرای سوم خواهد گذاشت.

 

موسیقی

موسیقی هم یکی دیگر از المان‌های تأثیرگذار بر فعالسازی عمومی چاکراهای اصلی بدن است. خوب است که قطعات آرام‌بخشی مانند قطعات شوبرت و برامس گوش کنید. سعی کنید از انواعی از موسیقی استفاده کنید که به روح شما انرژی می‌بخشد. می‌توانید از هر نوع موسیقی، بسته به سلیقه خودتان، استفاده کنید.

رایحه‌درمانی

اسانس اسطوخودوس، بابونه و لیمو می‌توانند تحریک‌کننده‌های خوبی برای فعالیت چاکرای سوم باشند. ضمن اینکه سنگ کلسیت زرد، کهربا، مرکبات و یاس زرد از المان‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها در محیط زندگی و کار می‌تواند به طرز مطلوبی باعث ایجاد تعادل در چاکرای خورشیدی شود.

 

 

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

کربوهیدرات‌ها به چربی تبدیل میشوند که به شما احساس سیری، سستی و خستگی میدهند. هنگامی که غذاهای حاوی کربوهیدرات میخورید، سیستم گوارشی شما آن را به قند تجزیه میکند، سپس وارد جریان خون میشود تا انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند. وقتی سطح قند خون افزایش مییابد، لوزالمعده انسولین تولید میکند که به سلول‌های شما سیگنال میدهد تا قند خون را برای ذخیره انرژی جذب کنند.
تقویت چاکرای ریشه ؛ چطور به تعادل و انرژی بازگردیم؟
از خوردن محصولات بدون ارزش غذایی خودداری کنید
این غذاها غالباً در راهروهای میانی فروشگاه‌های مواد غذایی یا در صندوق‌های فروش فروشگاه‌ها یافت میشوند. استرس اغلب باعث میشود افراد بیش از حد از این غذاهای نامناسب بخورند، که در نتیجه باعث خستگی عمومی بدن میشوند.

از گیاهان آداپتوژن استفاده کنید

آداپتوژن‌ها داروهای طبیعی هستند که به بدن شما کمک میکنند تا با شرایط خاصی مانند استرس سازگار شوند. آداپتوژن‌ها به عنوان یک داروی طبیعی برای کنترل استرس و خستگی مزمن عمل میکنند، زیرا به تنظیم هورمون‌های حیاتی بدن کمک میکنند.
این گیاهان این کار را با تنظیم سیستم غده فوق کلیوی انجام میدهند که کنترل کننده واکنش هورمون‌ها به استرس است. ریشه شیرین بیان، جینسینگ و ریحان مقدس نمونه‌هایی از گیاهان آداپتوژن هستند که به بدن کمک میکنند تا با استرس مقابله کند. این گیاهان همچنین به کاهش اضطراب و حفظ آرامش فرد در طول روز نیز کمک خواهد کرد.

آب سبزیجات بنوشید

نوشیدن آب سبزیجات باعث افزایش انرژی بدن میشود. نوشیدن آب سبزیجات در وعده صبحانه راهی عالی برای شروع یک روز تعطیل با انرژی بیشتر و کاهش عادت به کافئین است.
آب سبزیجات همچنین سموم خطرناک بدن را از بین میبرد، در حالی که جذب مواد مغذی مورد نیاز را برای شما آسان‌تر میکند. این مورد کمک میکند که بدن به طرز مناسبی شوکه شود و انرژی پایداری را که از یک منبع طبیعی تأمین میشود را در اختیار فرد قرار دهد.

بدن را هیدراته کنید

اگر بدن شما دچار کمبود آب است، احتمالاً احساس کمبود انرژی خواهید کرد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آب در روز مینوشید تا بدن شما هیدراته بماند. اگر در طول روز احساس تشنگی نکنید و ادرار شما شفاف یا روشن باشد، میدانید که بدنتان هیدراته است.
بدن شما برای فعال کردن واکنش‌های شیمیایی که غذا را به انرژی تبدیل میکند، به آب نیاز دارد. برای هیدراته ماندن بهتر است از مصرف نوشیدنیهای انرژی زا و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید و به نوشیدن آب فراوان بچسبید. اگر میخواهید چیزی با کمی طعم بنوشید، مقداری از یک لیمو تازه به آب خود اضافه کنید یا آب نارگیل را امتحان کنید.

دانه‌های چیا بخورید

فیبر موجود در دانه‌های چیا در حفظ سوخت و ساز و افزایش انرژی بدن کمک میکنند. آنها همچنین به مبارزه با خستگی غده فوق کلیه کمک میکنند و در واقع میتوانند به شما در حفظ رطوبت بدن در طول روز نیز یاری برسانند.

چای گیاهی بنوشید

وقتی در طول روز به تقویت انرژی نیاز دارید، ممکن است وسوسه شوید که به یک فنجان قهوه بنوشید. اما گرچه کافئین موجود در قهوه میتواند به طور موقت مقداری انرژی به شما بدهد، اما همچنین میتواند یک نوع وابستگی شیمیایی در بدن ایجاد کند. هنگامی که بیش از حد قهوه مصرف میکنید، بیحالی شما با گذشت زمان بدتر میشود.
کافئین تأثیر مهمی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد، اما چایهای گیاهی این مشکل را ندارند. دمنوش‌های گیاهی زیادی وجود دارند که میتوانند به شما انرژی طبیعی بدهند و حاوی کافئین کم یا فاقد آن هستند. آنها همچنین جایگزینی تازه کننده و نشاط آور برای قهوه هستند.
نوشیدن چایهای گیاهی روش خوبی برای افزایش انرژی بدن به شکل طبیعی هستند. یک گزینه خوب چای «رویبوس» است، زیرا فاقد محرک است. این چایها برای کمک به شما در حفظ تمرکز و بهبود حافظه بسیار مناسب هستند و حتی میتوانند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کنند. به ویژه چایهای سبز به تقویت سوخت و ساز بدن و پشتیبانی از عملکرد مغز نیز کمک میکنند.
تمام ویتامین‌های گروه B در تولید انرژی نقش دارند. در حالی که غذا به بدن شما انرژی میدهد، ویتامین‌های گروه B به بدن کمک میکنند تا انرژی رژیم غذایی را به آدنوزین تریفسفات ATP تبدیل کند، که این امر از طریق یک سری واکنش‌های شیمیایی انجام شده توسط میتوکندری در سلول‌های شما اتفاق میافتد. ویتامین‌های گروه B سلول‌های شما را تغذیه میکنند.
غالباً غذاهایی مانند غلات با ویتامین‌های گروه B غنی هستند. ویتامین B12 که از عملکرد تیروئید پشتیبانی میکند، عمدتا در غذاهای حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت میشود، بنابراین افرادی که گیاهخوار هستند ممکن است بخواهند یک مولتی ویتامین مصرف کنند.
اگر از نظر ذهنی خسته شده‌اید و در طول روز احساس بیحالی میکنید، خستگی روانشناختی کاری میکند که شما قادر به تفکر واضح نباشید. ممکن است تمرکز برای شما دشوار باشد و غالباً «مه مغزی» را تجربه کنید.
بسیاری از مردم این فرض را میکنند که خستگی روانی فقط نشانه یک مشکل بهداشت روانی است. مسائل روانشناختی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و سوگواری نیز میتوانند منجر به خستگی جسمی شوند.
تجربه هر نوع استرس روانشناختی، بدن شما را به یک پاسخ جنگ یا گریز وا میدارد. هنگامی که افزایش آدرنالین و افزایش سطح کورتیزول ناشی از استرس مداوم را داشته باشید، بدن شما قادر به بازگشت به حالت نرمال و آرام خود نیست. این امر به طور حتم منجر به خستگی و سایر موارد سلامتی خواهد شد.
راه‌های تقویت اراده ؛ چگونه میتوان اراده خود را افزایش داد؟
در حین ورزش، فعالیت سیستم گردش خون میزان مایعات، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز عضلات را برای ایجاد انرژی در بدن افزایش میدهد. ورزش منظم به بهبود کارآیی سیستم گردش خون کمک میکند.
روغن‌های اساسی مانند اسانس روغنی نعناع میتوانند به تحریک ذهن و بهبود تمرکز کمک کنند. روغن‌های اساسی به فعال سازی حواس شما کمک میکنند و سطح اکسیژن را در مغز افزایش میدهند و به شما انرژی میدهند و احساس تازگی میکنید.
برای اطمینان از این کار، از زنگ هشدار روی تلفن همراه خود استفاده کنید تا به شما یادآوری کند که در فواصل منظم باید از جای خود بلند شوید. همچنین استفاده از تکنیک‌های بهره وری مانند «پومودورو» برای برنامه ریزی روزانه است.
در صورت احساس فرسودگی، اجتماعی بودن میتواند به افزایش انرژی شما کمک کند. ورود به فضای جدید و معاشرت با افرادی که از بودن در کنار آن‌ها لذت میبرید، بخشی مهم در حفظ سلامتی مناسب شما است.
اگر بیشتر فردی درون گرا هستید، فقط بیرون رفتن و لذت بردن از نور خورشید و دیدن افراد دیگر میتواند به افزایش انرژی بدن کمک کند. اگر در اجتماعی شدن به کمک زیادی نیاز دارید، سعی کنید به یک باشگاه اجتماعی بپیوندید یا یک سرگرمی ‌جدید را دنبال کنید تا از محیط طبیعی خود خارج شوید و تنوعی به زندگی خود بیفزایید.
چندین مطالعه نشان داده‌اند که داشتن یک شبکه اجتماعی میتواند بهزیستی روانشناختی شما را افزایش دهد. گذراندن وقت با دیگران میتواند در کنار آمدن با استرس به شما کمک کند و احساس ارزشمندی بیشتری در شما ایجاد کند. اجتماعی بودن برای سلامتی نیز بسیار مهم است، زیرا به شما فرصتی میدهد تا با دوستان‌تان بخندید؛ خنده باعث کاهش استرس میشود.
یوگا به طور طبیعی میتواند انرژی را از چند طریق افزایش دهد. اول، از طریق حرکات و کشش‌هایی که در یوگا انجام میدهید، هم جریان انرژی را در بدن تحریک میکنید و هم انسداد آن جریان را کاهش میدهید. این امر ضمن تقویت روحیه و کاهش التهاب، به افزایش سطح انرژی شما کمک میکند.